Over het coronavirus

De veiligheid van cliënten en medewerkers is voor Accolade erg belangrijk. Om de zorg voor onze cliënten te kunnen laten doorgaan en op voorschrift van de overheid, treffen wij verschillende ingrijpende maatregelen. U leest ze hieronder.

Er komen veel vragen bij ons binnen. Dat is begrijpelijk en we zoeken in elke situatie naar een oplossing. Op onze pagina Veelgestelde vragen kunt u antwoorden vinden op vragen die voor u van toepassing kunnen zijn.

Het coronavirus zorgt voor veel onrust. Met elkaar mogen we vertrouwen op onze Hemelse Vader en het is mooi om ook in gebed voor elkaar te zorgen. Wilt u als kring van gebed om elkaar en onze medewerkers heen staan?

Onze maatregelen

De veiligheid van de bewoners, cliënten en medewerkers staat bovenaan. We willen er alles aan doen om het corona virus buiten de deur te houden. Daarom registreren we alle bezoekers die bij ons binnen komen. Als bezoeker mag u natuurlijk niet ziek zijn of corona gerelateerde klachten hebben. We zullen dan ook extra vragen stellen voor aanvang van het bezoek.

Om op bezoek te komen, moet de bezoeker zich eerst registreren via: opbezoekbij.accoladezorg.nl Na registratie ontvangt u een e-mail met inlognaam en wachtwoord. Heeft u geen e-mail ontvangen, controleer dan uw spammail. Vervolgens maakt u een afspraak in de agenda via deze website.

Als uw afspraak gepland is dan kunt u op de afgesproken dag en tijd op bezoek komen. U houdt zich aan de hygiënevoorschriften zoals het dragen van een mondneusmasker, het desinfecteren van uw handen, registreert uw bezoek en u gaat direct naar de kamer van de cliënt. Vooraf, maar ook bij aanvang van, uw bezoek wordt u gevraagd of u geen klachten heeft. Het bezoek vindt plaats in het appartement, maar het bezoek mag ook met de cliënt naar buiten en ook van het terrein af. Ook dan geldt de 1,5 meter en voor personen ouder dan 12 jaar de verplichting om gebruik te maken van een zelf meegebracht mondkapje.

Hoeveel bezoeker mogen er tegelijk komen?
In verband met de noodzaak tot het aanhouden van 1,5 meter is het aantal bezoeker per appartement maximaal 2.  In totaal mogen volgens de huidige RIVM richtlijnen nog maar 3 bezoekers per bewoner per dag langs komen. Kinderen onder de 12 jaar mogen eventueel onder begeleiding mee. Per afspraak mag 1 kind onder de 12 jaar mee op bezoek. Kinderen onder de 12 jaar hoeven zich niet te registreren en tellen niet mee in het aantal.

Waarom moet ik mij registreren?
Met deze registratie kunnen we het bezoek aan onze locatie beter spreiden. Daarnaast moeten wij bijhouden wie er op onze locatie komt. In het geval van een corona besmetting moeten de deuren van onze locatie tijdelijk dicht. In dat geval kunnen we door deze registratie precies zien wie er op de locatie zijn geweest en indien nodig daar contact mee opnemen. Het is dus ook in uw eigen belang om u te registeren.

Mogen bewoners op bezoek buiten de locatie?
Bewoners mogen onder voorwaarden weer op bezoek buiten de locatie. Om dit verantwoord te doen, vragen wij u vooraf een Korte checklijst in te vullen en een verzoek in te dienen via de regiomanager. Ook is het van belang om het tijdstip waarop iemand wordt gehaald vast te leggen in het systeem.

Moet ik een bewijs van mijn afspraak meenemen?
Wij zien in de agenda de afspraken terug. Voor de zekerheid kunt u de bevestiging die u per e-mail heeft gehad meenemen, dit mag ook op uw telefoon. Mocht de afspraak onverhoopt niet goed in de agenda staan, dan kunt u de bevestiging laten zien.

Moet ik mij melden bij binnenkomst en vertrek?
U moet zich melden bij de hoofd-ingang. Op die manier weten wij precies hoeveel mensen er aanwezig zijn, maar ook we in geval van een mogelijk besmetting benaderd/gewaarschuwd  moet worden ten behoeve van het gewenste contactonderzoek. Indien geen gastheer/-gastvrouw aanwezig is of het u niet is gelukt u digitaal te registreren dient u het bezoekregister ter tekenen

Wat kan ik doen als mijn vader of moeder mij direct nodig heeft?
U kunt tot 24 uur van tevoren een afspraak maken, is er een urgente situatie neem dan contact op met de contactverzorgende. Samen kijken we dan wat de mogelijkheden zijn.

Moet ik alle afspraken plannen?
De komende maanden zullen we al het bezoek via deze agenda blijven plannen.

Ik heb geen wachtwoord gekregen?
Na registratie ontvangt u een wachtwoord in de e-mail. Heeft u geen e-mail gehad controleer dan eerst uw ongewenste e-mail. Eventueel kunt u ook de zoekfunctie van uw e-mail gebruiken en zoeken op accolade zorg.

Mijn registratie lukt niet?
Lukt de registratie niet, controleer of u niet hetzelfde e-mailadres als een familielid gebruikt. Iedere registratie moet met een eigen email-adres.

Veelgestelde vragen

Iedere bewoner mag bezoek blijven ontvangen. Wel mogen dit volgens de huidige RIVM richtlijnen maar maximaal drie bezoekers (van 12 jaar en ouder) per dag zijn. Bezoek moet altijd een mondkapje dragen en op 1,5 meter afstand blijven. Per bezoekmoment kunnen er maximaal twee bezoekers gelijktijdig langskomen zodat de 1,5 meter goed kan worden gewaarborgd. Kom alleen op bezoek als u geen klachten heeft. En plan uw via opbezoekbij.accoladezorg.nl

Zodra er signalen zijn over de gezondheid van een bewoner of cliënt in de thuiszorg die lijken op corona klachten, schakelt de zorgmedewerker laagdrempelig de praktijkverpleegkundig in. De praktijkverpleegkundige is onderdeel van het medisch team en schakelt een arts of andere behandelaar in als dat nodig is. De specialist ouderengeneeskunde is 7 dagen per week, 24 uur per dag speciaal beschikbaar voor de behandeling en verdenking van Corona bij cliënten van Accolade zorg. De corona arts van dienst stelt vast of er sprake is van een reële verdenking. Bij een verdenking, overlegt de arts met de medisch coördinator Infectiebestrijding om een coronatest te laten uitvoeren. Deze test geeft na 48 uur uitsluitsel of er daadwerkelijk een besmetting is.

Vanaf een verdenking starten direct onze beschermende maatregelen, zoals isolatieverpleging en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Isolatieverpleging betekent dat bewoners op hun kamer of in hun huis verpleegd worden door zorgmedewerkers met persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handschoenen, schort en bril. Dit zijn ingrijpende maatregelen. Op deze manier kan een verdere besmetting worden voorkomen. Op de woongroep wordt gewerkt met gescheiden zorgteams die dan maar op één groep werken, met een eigen nachtdienst en eigen avonddienst.

Indien een eerste verdenking, geen besmetting blijkt te zijn, worden de beschermende maatregelen opgeheven. Zolang er op een woongroep nog één verdenking is, houden wij het protocol gebaseerd op de RIVM richtlijnen aan. De cliëntcontactpersoon wordt geïnformeerd door de arts bij een verdenking en bij een besmetting.

De cliëntcontactpersonen van overige bewoners van een woongroep worden alleen geïnformeerd indien er sprake is van een besmetting op een woongroep. We informeren bewust niet bij een verdenking. De meeste verdenkingen zijn namelijk geen corona besmetting.
Indien er sprake is van een besmetting, krijgt u dit dezelfde dag per email te horen, dan wel gaat er een brief uit naar de familieleden zonder email-adres. Wilt u dus als eerst contactpersoon snel en ook in het weekend geïnformeerd worden, geef dan uw e-mail adres aan ons door.

Binnen onze locatie ArendState is een echtpaar besmet. Dit echtpaar zit in thuisisolatie. Wij komen alleen binnen met persoonlijke beschermende middelen. Daarnaast is een medewerker van ArendState die onlangs op woongroep de Bron heeft gewerkt besmet. Daardoor gaat de woongroep nu 48 uur in quarantaine. We zijn extra alert op eventuele beginnende klachten bij andere bewoners en medewerkers.

Accolade doet er alles aan om een besmetting op de locatie te voorkomen. We hebben daarvoor ook de deskundigheid in huis. Vanaf de eerste klachten bij de bewoner hebben we ons protocol in uitvoering gebracht, gebaseerd op landelijke richtlijnen van de RIVM. We hebben alle beschermende maatregelen genomen om mogelijke verspreiding op andere bewoners en medewerkers te voorkomen. Deze bewoners zijn daarom vanaf de eerste klachten in isolatie.

Onze vaste vrijwilligers die ondersteunen in de dagelijkse zorg en activiteiten, mogen komen werken als er geen gezondheidsklachten zijn (zoals hoesten, niezen of keelpijn).

Informatieteam corona

Plan uw afspraak

Wilt u op bezoek komen op een van onze locaties? Registreer en plan uw bezoek via: https://opbezoekbij.accoladezorg.nl/

Stuur ons een berichtof bel ons

06-21900985Vandaag bereikbaar tot 17:00

Accolade Zorg werkt hard om bewoners, clienten en medewerkers gezond te houden.

Bekijk alle maatregelen met betrekking tot Corona (COVID 19)

Lees meer
close-link