De belofte van Accolade
U kunt bij Accolade rekenen op liefdevolle zorg. Daarvoor is onze christelijke identiteit de basis. Uit ons geloof in Christus putten wij onze kracht en inspiratie. Wij geloven dat we uit Gods genade leven en Zijn liefde in woord en daad mogen doorgeven. Accolade biedt een plek waar het goed wonen is en waar iedere dag – ondanks vaak moeilijke omstandigheden – toch een fijne dag is. Waar u van betekenis bent en blijft voor ons en voor anderen. De zorg is dan vanzelfsprekend goed. Dat is onze belofte!
Iedere dag een fijne dag, bij u thuis of bij ons thuis. Dat realiseren we met goed opgeleide professionals, samen met mantelzorgers en vrijwilligers. U kunt bij Accolade terecht voor thuiszorg, zelfstandig wonen in of bij een locatie van Accolade, verpleeghuiszorg en dagbesteding. Wij zorgen met liefde voor ouderen met lichamelijke of psychische klachten en voor volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel. Door ons brede aanbod kunnen wij snel meebewegen met uw (veranderende) zorgvraag. Accolade biedt zorg op locaties in Assen, Amersfoort, Bilthoven, Bodegraven, Bosch en Duin en Zeist en thuiszorg in de regio’s daaromheen.
Onze christelijke waarden
Accolade betekent omarming en verbinding. Deze woorden drukken uit hoe wij met elkaar omgaan. Wij geloven in God. Hij heeft de mensen gemaakt en heeft hen lief. Vanuit die liefde werken wij en geven we bewoners en cliënten liefdevolle zorg en aandacht. Dat ziet u terug in de relatie en omgang met cliënten en de mensen om hen heen. Ook is ons geloof op onze 6 locaties zichtbaar in de zondagse kerkdiensten, de weeksluiting op vrijdag, het bidden, danken en bijbellezen tijdens de gezamenlijke maaltijden, het taalgebruik en de onderlinge betrokkenheid. Daarnaast heeft Accolade op alle locaties een geestelijk verzorger in dienst met wie cliënten een persoonlijk gesprek kunnen voeren over zingeving en geloofszaken.
Medisch-ethisch beleid
Wij zien het leven, ook bij afnemende mogelijkheden vanwege ziekte en ouderdom, als een geschenk van God. Op die manier willen we ook met het leven omgaan. Accolade biedt zorgvuldige zorg en professionele ondersteuning bij pijn, vragen en verdriet, zowel voor de cliënt als de naasten. Komt u wonen bij Accolade Zorg, dan kiest u waarschijnlijk bewust voor onze christelijke zorg, omdat u zelf christen bent of omdat u zich daar prettig bij voelt. U mag erop vertrouwen dat er geleefd wordt vanuit dezelfde overtuiging en dezelfde kijk op het leven. Dit betekent ook dat er in en op het terrein van de locaties van Accolade geen euthanasie wordt toegepast. Op deze manier willen we u een vertrouwde en veilige woon- en leefomgeving geven. Wanneer u niet gelovig bent, maar zich wel thuis voelt in een christelijke woon- en leefsfeer, bent u evengoed van harte welkom bij ons!
Zes locaties, één norm voor kwaliteit
Zorgen voor mensen is verantwoordelijk werk. De kwaliteit van zorg heeft dan ook altijd onze aandacht. We onderzoeken minimaal eens per twee jaar de tevredenheid en ervaringen van cliënten, medewerkers en vrijwilligers. In de laatste meting gaven cliënten Accolade het eindcijfer 8,5. Ook de reviews op zorgkaart Nederland zijn voor ons een belangrijk signaal over de ervaren kwaliteit.
Uw mening
U kunt uw waardering over de zorg en dienstverlening van Accolade ook zelf delen op www.zorgkaartnederland.nl. Uw informatie helpt ons de zorg en dienstverlening te verbeteren en anderen die zorg nodig hebben bij het bepalen van hun keus.
- ArendState
- d’Amandelboom
- Villa l’Abri
- De Wijngaard
- Hart van Vathorst
- Wierickehoeve
- Accolade Thuis regio De Bilt/Zeist
- Accolade Thuis regio Assen
Maak kennis met het managementteam
Ons managementteam bestaat uit professionals die vanuit verschillende locaties en functies Accolade aansturen. Het managementteam wordt geleid door bestuurder Anne Bosman. Belangrijke andere organen zijn de Raad van Toezicht, de Centrale cliëntenraad, de Ondernemingsraad en de Verpleegkundige adviesraad.
drs. Anne Bosman
bestuurder
Astrid van Doorn
regiomanager Amersfoort en Bodegraven
Ina Nieland
regiomanager Assen
Ineke van de Kerk
regiomanager Bilthoven
Henk Jonker
Controller
Jeannette Vermeer
Manager bedrijfsvoering
Wouter van Oord-Jansen
Manager advies- en behandelcentrum
De Raad van toezicht van Accolade Zorg heeft de taak om toezicht te houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken.
De Raad van toezicht bestaat uit 6 leden:
Philip Miedema
Voorzitter
Jannine van Schothorst
Vice-voorzitter
Berber Wesseling
lid RvT
Chris Rupke
lid RvT
Annelies Meijnhardt
lid RvT
Rutger Kriek
lid RvT
Wilt u meer weten over hoe de RvT zijn rol als toezichthouder invult? Lees hier de Toezichtvisie van de RvT.
Het jaarverslag van de Raad van Toezicht is opgenomen in het jaarverslag van Accolade.
De veiligheid en bescherming van bewoners, medewerkers en vrijwilligers is erg belangrijk. Om eventuele misstanden te kunnen melden hebben we de zogenoemde klokkenluidersregeling. De Klokkkenluidersregeling kunt u hier lezen.
Behandeldienst Accolade Zorg
Binnen Accolade Zorg beschikken wij over een team behandelaren. U kunt bij ons terecht met zorgvragen op het gebied van ouderengeneeskunde, psychologie, fysiotherapie, logopedie, ergotherapie, muziektherapie en diëtetiek.
Wij zijn gespecialiseerd in het behandelen van (complexe) zorgvragen bij ouderen en volwassenen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH).
● Neurologische aandoeningen zoals ziekte van Parkinson en CVA
● Geriatrische aandoeningen zoals dementie en andere geheugenklachten
● Orthopedische problemen zoals gewrichtsklachten, loopproblemen of vaak vallen
● Het gebruik van hulpmiddelen en woningaanpassing in verband met lichamelijke beperkingen
● Begeleiding rond uw voedingspatroon
● Psychische klachten
● Palliatieve zorg, zorg in de laatste levensfase.
We vinden het belangrijk dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen in hun eigen vertrouwde omgeving. De behandeldienst van Accolade Zorg levert hier graag een bijdrage aan. Alle behandeldisciplines werken nauw met elkaar samen, zodat we u een completer advies kunnen geven en ons zorgaanbod beter laten aansluiten bij de hulpvraag.
Bij de volgende behandeldisciplines kunt u terecht en een afspraak maken. Soms is een verwijsbrief van uw huisarts of specialist noodzakelijk.
● Specialist ouderengeneeskunde
● (GZ-)psycholoog
● Logopedist
● Fysiotherapeut
● Ergotherapeut
● Muziektherapeut
● Diëtist
Accolade Zorg biedt liefdevolle zorg en wil een thuis bieden voor iedereen. Onze cliënten mogen wonen en leven in een vertrouwde en veilige omgeving. Accolade Zorg wil daarnaast ook verantwoord omgaan met Gods schepping en duurzame zorg bieden.
Green deal
Accolade Zorg heeft daartoe de Green Deal 2.0 voor de zorg ondertekend. De Green Deal 2.0. heeft als titel ‘Duurzame zorg voor een gezonde toekomst’. Het gezamenlijke doel van de Green Deal is om de zorg te verduurzamen door het verhogen van de kwaliteit, toegankelijkheid en beschikbaarheid en daarmee tegelijkertijd de CO2 footprint van de zorgverlening te verlagen. Klik hier voor meer informatie over de Green Deal 2.0.
Milieuthermometer Zorg
Om de zorg te verduurzamen werken we met de Milieuthermometer Zorg. De Milieuthermometer Zorg is een certificeerbaar milieumanagementsysteem dat een duurzame bedrijfsvoering stimuleert en borgt. De Milieuthermometer kent drie certificeringsniveaus: brons, zilver en goud. Accolade Zorg heeft de ambitie om in 2022 voor alle locaties het Bronzen Certificaat te behalen en daarna verder te verduurzamen voor niveau Zilver en Goud. Voor meer informatie over de Milieuthermometer Zorg klik hier.
Cliëntenraden
Accolade Zorg heeft een centrale cliëntenraad en lokale cliëntenraden. De centrale raad bestaat uit leden vanuit de lokale cliëntenraden. Zij behartigen de belangen van cliënten en denken mee over het beleid. Hun adviezen helpen om de zorg af te stemmen op wensen en behoeften van de bewoners.
Hebt u een vraag of suggestie voor een van de cliëntenraden? U kunt per mail contact met hen opnemen:
- Cliëntenraad d’Amandelboom: cr.amandelboom@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad Arendstate: cr.arendstate@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad De Wijngaard: cr.wijngaard@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad Hart van Vathorst: cr.hartvanvathorst@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad Villa L’Abri: cr.villalabri@extern.accoladezorg.nl
- Familieraad Wierickehoeve: fr.wierickehoeve@extern.accoladezorg.nl
Compliment, suggestie of klacht
Wij willen onze zorg zo goed mogelijk aan laten sluiten bij uw wensen. Wij horen graag hoe u onze zorg ervaart, zodat wij daarop kunnen inspelen en onze kwaliteit steeds kunnen verbeteren. Om te peilen hoe u over de zorg denkt houden we regelmatig tevredenheidsonderzoeken, interviews met bewoners en vragen we u een review achter te laten op Zorgkaart Nederland. Uw waardering helpt ons om de beste zorg te kunnen leveren. Ook als u niet tevreden bent, een klacht of suggestie hebt, horen we dat graag. Op deze pagina laten we zien waar u terecht kunt met uw waardering, suggestie of klacht.
Dankzij complimenten blijven we ons bewust van positieve zaken en kunnen we hier aandacht aan blijven geven. Een suggestie betekent zoveel als: ‘let op, dit gaat goed, maar kan beter’. Of: ‘Mij is dit opgevallen, kunnen jullie daar iets mee?’. We waarderen alle soorten input en gebruiken deze feedback om de kwaliteit van onze zorg te bewaken en te verbeteren.
Compliment
We vinden het fijn om te horen dat u tevreden bent over de zorg en onze zorg voldoet aan de verwachtingen! U kunt dit uiteraard delen met de direct betrokkenen. Daarnaast vinden we het fijn als u een review achterlaat op Zorgkaart Nederland zodat u ook andere helpt bij het kiezen van van de zorg die ze nodig hebben.
d’Amandelboom
Villa l’Abri
De Wijngaard
Hart van Vathorst
Wierickehoeve
Accolade Thuis regio De Bilt/Zeist
Accolade Thuis regio Assen
Suggestie of klacht
U mag van Accolade Zorg passende zorg- en dienstverlening verwachten. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Er zijn verschillende manieren om (on)tevredenheid of klachten aan de orde te stellen. We zetten ze op een rij.
Contact opnemen met de woongroep/contactverzorgende
U bent ontevreden over onze zorg of heeft een klacht, in dat geval vragen we om dit eerst te melden bij uw contactverzorgende of de woongroep. Zij kunnen direct inspelen op wat er bij u leeft of waar u moeite mee heeft. Ook zijn de kwaliteitsverpleegkundige en leidinggevende beschikbaar om met u in gesprek te gaan.
Cliëntvertrouwenspersoon
Er kunnen situaties zijn waarin u zich niet vrij voelt om uw klacht te uiten op de afdeling. U kunt dan contact opnemen met onze cliëntvertrouwenspersoon. De cliëntvertrouwenspersoon is onafhankelijk. Hij geeft informatie en advies en kan laagdrempelig bemiddelen. Ook registreert de cliëntvertrouwenspersoon anoniem binnengekomen meldingen en rapporteert dit aan het management, zodat wij hier als organisatie van kunnen leren.
CVP d’Amandelboom: Co Nieuwenhuis
cvp.amandelboom@extern.accoladezorg.nl /06 13412805
CVP Arendstate: Jaap Feijen
cvp.arendstate@extern.accoladezorg.nl/ 06 18934934
CVP De Wijngaard: Johan Hoogendoorn
cvp.wijngaard@extern.accoladezorg.nl/ 06 51662725
CVP Hart van Vathorst: Co Nieuwenhuis
cvp.hartvanvathorst@extern.accoladezorg.nl/ 06 13412805
CVP Villa L’Abri: Johan Hoogendoorn
cvp.villalabri@extern.accoladezorg.nl/ 06 51662725
CVP Wierickehoeve: Co Nieuwenhuis
cvp.wierickehoeve@extern.accoladezorg.nl/ 06 13412805
Klachtenfunctionaris
Als de klacht blijft bestaan, ondanks de gesprekken die zijn gevoerd, kunt u contact opnemen met een externe klachtenfunctionaris van CBKZ.
Contactgegevens:
email: klachten@cbkz.nl
telefoonnummer: 0183-682829
Externe klachtafhandeling
Accolade is aangesloten bij de Stichting Onafhankelijke Klachtbehandeling en de Landelijke Geschillencommissie. In onderstaande downloads vindt u meer informatie wanneer u niet tevreden bent met de beslissing en beoordeling van een klacht door de Raad van Bestuur. De ‘Geschillencommissie Zorg’ beoordeelt uw klacht en doet een bindende uitspraak.
Brochure Stichting onafhankelijke klachtbehandeling
Brochure Landelijke Geschillencommissie
Ondersteuning Wet Zorg en Dwang
Als iemand volgens de Wet zorg en dwang (WZD) onvrijwillige hulp ontvangt, waar hij/zij het niet mee eens is, heeft deze cliënt/wettelijk vertegenwoordiger recht op ondersteuning van een (externe) cliëntenvertrouwenspersoon WZD. Daarvoor kunt u terecht bij onderstaande instanties:
Regio’s Amersfoort, De Bilt, Bodegraven en Zeist:Dana Rijsdijk06 40 84 69 67d.rijsdijk@zorgstem.nl 088-6781000www.zorgstem.nl
Stichting ZorgstemRegio Assen:nienkedekreij@quasir.nl tel 06-82501191www.quasir.nl
Quasir Groep
Kwaliteitsjaarverslag en jaarrekening
De verantwoording over kwaliteit, beleid, beloning en bedrijfsvoering vindt u (ook in het kader van de ANBI-verplichtingen) in ons Jaarverslag 2022
De jaarrekening staat gepubliceerd op: www.jaarverslagenzorg.nl.
Overige publicaties met betrekking tot de ANBI-status:
Standaardformulier publicatieplicht Zorginstellingen 2023
Rapporten:
Rapporten van recente inspectiebezoeken bij Accolade zijn gepubliceerd op www.igj.nl. De resultaten van de meting op basis van landelijke kwaliteitsindicatoren worden gepubliceerd op de website van het Zorginstituut.
Personeelssamenstelling
Iedere dag geven wij liefdevolle zorg aan mensen die bewust gekozen hebben voor Accolade Zorg. Dit kunnen we alleen door de geweldige inzet van onze medewerkers en de vele vrijwilligers. In dit document geven we een overzicht van de samenstelling van ons personeel.