De belofte van Accolade
U kunt bij Accolade rekenen op liefdevolle zorg. Daarvoor is onze christelijke identiteit de basis. Uit ons geloof in Christus putten wij onze kracht en inspiratie. Wij geloven dat we uit Gods genade leven en Zijn liefde in woord en daad mogen doorgeven. Accolade biedt een plek waar het goed wonen is en waar iedere dag – ondanks vaak moeilijke omstandigheden – toch een fijne dag is. Waar u van betekenis bent en blijft voor ons en voor anderen. De zorg is dan vanzelfsprekend goed. Dat is onze belofte!
Iedere dag een fijne dag, bij u thuis of bij ons thuis. Dat realiseren we met goed opgeleide professionals, samen met mantelzorgers en vrijwilligers. U kunt bij Accolade terecht voor thuiszorg, zelfstandig wonen in of bij een locatie van Accolade, verpleeghuiszorg en dagbesteding. Wij zorgen met liefde voor ouderen met lichamelijke of psychische klachten en voor volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel. Door ons brede aanbod kunnen wij snel meebewegen met uw (veranderende) zorgvraag. Accolade biedt zorg op locaties in Assen, Amersfoort, Bilthoven, Bodegraven, Bosch en Duin en Zeist en thuiszorg in de regio’s daaromheen.
Onze christelijke waarden
Accolade betekent omarming en verbinding. Deze woorden drukken uit hoe wij met elkaar omgaan. Wij geloven in God. Hij heeft de mensen gemaakt en heeft hen lief. Vanuit die liefde werken wij en geven we bewoners en cliënten liefdevolle zorg en aandacht. Dat ziet u terug in de relatie en omgang met cliënten en de mensen om hen heen. Ook is ons geloof op onze 6 locaties zichtbaar in de zondagse kerkdiensten, de weeksluiting op vrijdag, het bidden, danken en bijbellezen tijdens de gezamenlijke maaltijden, het taalgebruik en de onderlinge betrokkenheid. Daarnaast heeft Accolade op alle locaties een geestelijk verzorger in dienst met wie cliënten een persoonlijk gesprek kunnen voeren over zingeving en geloofszaken.
Medisch-ethisch beleid
Wij zien het leven, ook bij afnemende mogelijkheden vanwege ziekte en ouderdom, als een geschenk van God. Op die manier willen we ook met het leven omgaan. Accolade biedt zorgvuldige zorg en professionele ondersteuning bij pijn, vragen en verdriet, zowel voor de cliënt als de naasten. Komt u wonen bij Accolade Zorg, dan kiest u waarschijnlijk bewust voor onze christelijke zorg, omdat u zelf christen bent of omdat u zich daar prettig bij voelt. U mag erop vertrouwen dat er geleefd wordt vanuit dezelfde overtuiging en dezelfde kijk op het leven. Dit betekent ook dat er in en op het terrein van de locaties van Accolade geen euthanasie wordt toegepast. Op deze manier willen we u een vertrouwde en veilige woon- en leefomgeving geven. Wanneer u niet gelovig bent, maar zich wel thuis voelt in een christelijke woon- en leefsfeer, bent u evengoed van harte welkom bij ons!
Zes locaties, één norm voor kwaliteit
Zorgen voor mensen is verantwoordelijk werk. De kwaliteit van zorg heeft dan ook altijd onze aandacht. We onderzoeken minimaal eens per twee jaar de tevredenheid en ervaringen van cliënten, medewerkers en vrijwilligers. In de laatste meting gaven cliënten Accolade het eindcijfer 8,5. Ook de reviews op zorgkaart Nederland zijn voor ons een belangrijk signaal over de ervaren kwaliteit.
Uw mening
U kunt uw waardering over de zorg en dienstverlening van Accolade ook zelf delen op www.zorgkaartnederland.nl. Uw informatie helpt ons de zorg en dienstverlening te verbeteren en anderen die zorg nodig hebben bij het bepalen van hun keus.
- ArendState
- d’Amandelboom
- Villa l’Abri
- De Wijngaard
- Hart van Vathorst
- Wierickehoeve
- Accolade Thuis regio De Bilt/Zeist
- Accolade Thuis regio Assen
Compliment, suggestie of klacht
Bij Accolade Zorg willen we onze zorg zo goed mogelijk bij uw wensen laten aansluiten. Wij horen graag hoe u onze zorg ervaart, zodat wij daarop kunnen inspelen en onze kwaliteit steeds kunnen verbeteren. Om te peilen hoe u over de zorg denkt houden we regelmatig tevredenheidsonderzoeken, interviews met bewoners en vragen we u een review achter te laten op Zorgkaart Nederland. Uw waardering helpt ons om de beste zorg te kunnen leveren. Ook als u niet tevreden bent, een klacht of suggestie hebt horen we dat graag. Op deze pagina laten we zien waar u terecht kunt met uw waardering, suggestie of klacht.
Waardering
We vinden het heel fijn als u tevreden bent over de zorg en onze zorg voldoet aan uw verwachtingen! U mag dit delen met de direct betrokkenen. Daarnaast vinden we het fijn als u een review achterlaat op Zorgkaart Nederland.
Zorgkaart Nederland
U kunt uw waardering over de zorg en dienstverlening van Accolade delen op www.zorgkaartnederland.nl. Uw informatie helpt ons de zorg en dienstverlening te verbeteren en anderen die zorg nodig hebben bij het bepalen van hun keus.
- ArendState
- d’Amandelboom
- Villa l’Abri
- De Wijngaard
- Hart van Vathorst
- Wierickehoeve
- Accolade Thuis regio De Bilt/Zeist
- Accolade Thuis regio Assen
Klachten
U mag van Accolade Zorg optimale zorg- en dienstverlening verwachten. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Er zijn verschillende manieren om (on)tevredenheid of klachten aan de orde te stellen. We zetten ze op een rij.
Cliëntfunctionaris
De cliëntfunctionaris houdt in opdracht van de centrale cliëntenraad van Accolade Zorg, interviews met cliënten over hun verwachtingen en wensen rond zorg- en dienstverlening. Doel is om preventief signalen op te vangen ter verbetering. De cliëntfunctionaris rapporteert aan de centrale cliëntenraad en het contact verloopt via de voorzitter van de centrale cliëntenraad: ccr@extern.accoladezorg.nl.
Cliëntvertrouwenspersoon & klachtenopvangfunctionaris
De regio’s van Accolade hebben een cliëntvertrouwenspersoon/klachtenopvangfunctionaris, met wie u als bewoner of familie zelf contact kunt zoeken. Dat kan telefonisch, per mail of rechtstreeks op het spreekuur. De cliëntvertrouwenspersoon (CVP) geeft informatie en advies. Hij of zij registreert binnenkomende meldingen en geeft signalen door waar het management iets mee moet. Ook kan hij of zij in geval van een klacht optreden als klachtenopvangfunctionaris conform de klachtwet. Bekijk hier het klachtenreglement (pdf).
CVP d’Amandelboom: J.J. Nieuwenhuis
cvp.amandelboom@extern.accoladezorg.nl /06 13412805
CVP Arendstate: J. Feijen
cvp.arendstate@extern.accoladezorg.nl/ 06 18934934
CVP De Wijngaard: J. Hoogendoorn
cvp.wijngaard@extern.accoladezorg.nl/ 06 51662725
CVP Hart van Vathorst: J.J. Nieuwenhuis
cvp.hartvanvathorst@extern.accoladezorg.nl/ 06 13412805
CVP Villa L’Abri: J. Hoogendoorn
cvp.villalabri@extern.accoladezorg.nl/ 06 51662725
CVP Wierickehoeve: J.J. Nieuwenhuis
cvp.wierickehoeve@extern.accoladezorg.nl/ 06 13412805
Externe klachtencommissie
De externe klachtencommissie waar Accolade bij is aangesloten werkt volgens het hiervoor genoemde reglement. De commissie bekijkt of er via bemiddeling een oplossing gevonden kan worden. Als dat niet lukt, neemt de commissie de klacht in behandeling en komt met een uitspraak. Dat gebeurt als regel na het houden van een hoorzitting met de betrokkenen.
Commissie Klachtbehandeling
p/a C. Schellingerlaan 30
3703 SH Zeist
e-mail: edith.hageman@gmail.com
telefoonnumer: 06-15415815
Uiteraard behoudt u het recht om uw klacht ook te melden bij externe instanties, zoals de Geschillencommissie Zorg (www.geschillencommissiezorg.nl), Inspectie voor de Gezondheidszorg of het Medisch Tuchtcollege.
Ondersteuning Wet Zorg en Dwang
Als iemand volgens de Wet zorg en dwang (WZD) onvrijwillige hulp ontvangt, waar hij/zij het niet mee eens is, heeft deze cliënt/wettelijk vertegenwoordiger recht op ondersteuning van een (externe) cliëntenvertrouwenspersoon WZD.
Daarvoor kunt u terecht bij onderstaande instanties:
Regio’s Amersfoort, De Bilt, Bodegraven en Zeist:
Stichting Zorgstem
info@zorgstem.nl
tel 088-6781000
www.zorgstem.nl
Regio Assen:
Quasir Groep
nienkedekreij@quasir.nl
tel 06-82501191
www.quasir.nl
Voor Accolade Zorg is een goede behandeling van klachten van groot belang. Omdat het welzijn van bewoners ons hoofddoel is, én omdat we willen leren van uw ervaringen. Uw tevredenheid is onze zorg!
Kwaliteitsjaarverslag en jaarrekening
De verantwoording over kwaliteit, beleid, beloning en bedrijfsvoering vindt u (ook in het kader van de ANBI-verplichtingen) in ons Jaarverslag 2022
De jaarrekening staat gepubliceerd op: www.jaarverslagenzorg.nl.
Overige publicaties met betrekking tot de ANBI-status:
Strategisch beleidsplan 2020-2022
Brief Belastingdienst inzake publicatie ANBI
Standaardformulier publicatieplicht Zorginstellingen 2022
standaardformulier publicatieplicht ArendState 2021
Rapporten:
Rapporten van recente inspectiebezoeken bij Accolade zijn gepubliceerd op www.igj.nl. De resultaten van de meting op basis van landelijke kwaliteitsindicatoren worden gepubliceerd op de website van het Zorginstituut.
Personeelssamenstelling
Iedere dag geven wij liefdevolle zorg aan mensen die bewust gekozen hebben voor Accolade Zorg. Dit kunnen we alleen door de geweldige inzet van onze medewerkers en de vele vrijwilligers. In dit document geven we een overzicht van de samenstelling van ons personeel.
Maak kennis met het managementteam
Ons managementteam bestaat uit zes professionals die vanuit verschillende locaties en functies Accolade aansturen. Het managementteam wordt geleid door bestuurder Anne Bosman. Belangrijke andere organen zijn de Raad van Toezicht, de Centrale cliëntenraad, de Ondernemingsraad en de Verpleegkundige adviesraad.
drs. Anne Bosman
bestuurder
Annette van Biezen
regiomanager Zeist
Astrid van Doorn
regiomanager Amersfoort en Bodegraven
Henk Jonker
Controller
Jeannette Vermeer
Manager bedrijfsvoering
Wouter van Oord-Jansen
Manager advies- en behandelcentrum
Mirjam Vos-de Soet
Bestuurssecretaris
De Raad van toezicht van Accolade Zorg heeft de taak om toezicht te houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken.
De Raad van toezicht bestaat uit 6 leden:
Philip Miedema
Voorzitter
Jannine van Schothorst
Vice-voorzitter
Berber Wesseling
lid RvT
Chris Rupke
lid RvT
Annelies Meijnhardt
lid RvT
Rutger Kriek
lid RvT
Wilt u meer weten over hoe de RvT zijn rol als toezichthouder invult? Lees hier de Toezichtvisie van de RvT.
Het jaarverslag van de Raad van Toezicht is opgenomen in het jaarverslag van Accolade. Jaarverslag Accolade 2020
De veiligheid en bescherming van bewoners, medewerkers en vrijwilligers is erg belangrijk. Om eventuele misstanden te kunnen melden hebben we de zogenoemde klokkenluidersregeling. De Klokkenluidersregeling kunt u hier lezen.
Accolade Zorg biedt liefdevolle zorg en wil een thuis bieden voor iedereen. Onze cliënten mogen wonen en leven in een vertrouwde en veilige omgeving. Accolade Zorg wil daarnaast ook verantwoord omgaan met Gods schepping en duurzame zorg bieden.
Green deal
Accolade Zorg heeft daartoe de Green Deal 2.0 voor de zorg ondertekend. De Green Deal 2.0. heeft als titel ‘Duurzame zorg voor een gezonde toekomst’. Het gezamenlijke doel van de Green Deal is om de zorg te verduurzamen door het verhogen van de kwaliteit, toegankelijkheid en beschikbaarheid en daarmee tegelijkertijd de CO2 footprint van de zorgverlening te verlagen. Klik hier voor meer informatie over de Green Deal 2.0.
Milieuthermometer Zorg
Om de zorg te verduurzamen werken we met de Milieuthermometer Zorg. De Milieuthermometer Zorg is een certificeerbaar milieumanagementsysteem dat een duurzame bedrijfsvoering stimuleert en borgt. De Milieuthermometer kent drie certificeringsniveaus: brons, zilver en goud. Accolade Zorg heeft de ambitie om in 2022 voor alle locaties het Bronzen Certificaat te behalen en daarna verder te verduurzamen voor niveau Zilver en Goud. Voor meer informatie over de Milieuthermometer Zorg klik hier.
Cliëntenraden
Accolade Zorg heeft een centrale cliëntenraad en lokale cliëntenraden. De centrale raad bestaat uit leden vanuit de lokale cliëntenraden. Zij behartigen de belangen van cliënten en denken mee over het beleid. Hun adviezen helpen om de zorg af te stemmen op wensen en behoeften van de bewoners.
Hebt u een vraag of suggestie voor een van de cliëntenraden? U kunt per mail contact met hen opnemen:
- Cliëntenraad d’Amandelboom: cr.amandelboom@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad Arendstate: cr.arendstate@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad De Wijngaard: cr.wijngaard@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad Hart van Vathorst: cr.hartvanvathorst@extern.accoladezorg.nl
- Cliëntenraad Villa L’Abri: cr.villalabri@extern.accoladezorg.nl
- Familieraad Wierickehoeve: fr.wierickehoeve@extern.accoladezorg.nl